Jak vybrat vhodnou elektroinstalaci?

6. 10. 2019

Jak vybrat vhodnou elektroinstalaci?

Věnujte pozornost výběru vhodné elektroinstalace.




Co je vlastně elektroinstalace?

Elektroinstalace tažného zařízení slouží k propojení elektrických světelných okruhů vozidla a přívěsu. Na vozidle je zásuvka, na přívěsu zástrčka.
Podle počtu pinů zásuvky rozeznáváme elektropřípojky 7-mi, nebo 13-ti pinové.
Elektroinstalace se dělí na:

  • 7-mi pinové a 13-ti pinové
  • univerzální a typové
  • s modulem a bez modulu

Mám použít 7-mi pinovou, nebo 13-pinovou elektroinstalaci?

7pin

  • použijte pro běžný nebrzděný nákladní přívěs do 750 kg (standardní funkce světel)
  • nebo pro nosič kol se 7-mi pinovou zástrčkou

13pin

  • pro karavan (zásuvka obsahuje kromě standardních funkcí i dobíjecí proud pro baterii přívěsu a stálé napájení, např. pro vnitřní osvětlení)
  • brzděný nákladní přívěs s celkovou hmotností nad 750 kg (musí být zapojena funkce couvacího světla)
  • nebo pro nosič jízdních kol s 13-ti pinovou zástrčkou

Typové elektropřípojky - vždy je lepší použít typovou elektroinstalaci.

  • Dnešní vozy jsou napěchovány elektronickými systémy. Pohodlí a bezpečnost pasažérů zajišťují systémy jako například  CheckControl, palubní počítače, parkovací senzory a datové sběrnice CAN BUS. Výrobci dnes šetří na výrobě vozu jak můžou a proto velmi často dochází k šetření na průřezu vodičů u světel. Nezřídka jsou vodiče tak slabé, že k nim není možné připojovat další vodiče od UNIverzálních elektroinstalací.
    V těchto případech doporučujeme použít typovou elektoinstalaci, která je vyrobena přesně na míru danému vozu a je vybavena originálními konektory.

  • Použijete-li typovou elektroinstalaci, není třeba žádného složitého zásahu do stávající elektroinstalace vozu.
    V přehledném návodu najdete „co kam zapojit”.

    Řídící jednotka komunikuje se systémem vozidla. Osvětlení vozu i vleku je kompletně funkční a v normální intenzitě. Pokud to jednotky vozu podporují, tak při prasknutí žárovky na přívěsu se tato informace objeví na přístrojové desce či displeji vozu. Dále jsou využívány funkce jako je např. TSA (stabilizace přívěsu) nebo odpojování PDC (parkovacích senzorů). Zadní parkovací senzory se automaticky deaktivují po připojení přívěsu a přední zůstávají nadále funkční.
    Použitím typové elektropřípojky zajistíte maximální využití systémů vozidla a bezpečnost.

Kódování typových elektroinstalací

  • Typové elektropřípojky moderních vozidel vyžadují aktivaci (kódování) řídících jednotek automobilu na speciálním diagnostickém zařízení. Po aktivaci jsou funkční např. automatické odpojování parkovacích senzorů, nastavení výškové regulace vozidla pro jízdu s přívěsem, aktivace stabilizace přívěsu TCA apod. U některých vozů je nutná aktivace již i pro zajištění základních funkcí osvětlení přívěsu. Po aktivaci je tažné zařízení zaznamenáno v řídících jednotkách vozidla a jednotka elektroinstalace s vozidlem komunikuje. Například se na displeji zobrazí informace o prasklé žárovce na přívěsu a pod.
    K tomuto procesu jsme vybaveni maximálně univerzálním přístrojem Westfalia a dokážeme nakódovat velmi širokou škálu vozů včetně těch nejnovějších.


Příklad nakódovaného tažného zařízení Škoda Octavia II. - rádio SWING před připojením přívěsu a po zapojení přívěsu:

Nakódované rádio swing. Nakódované rádio swing.

 

Univerzální elektropřípojky - levnější varianta

  • Pokud z nějakého důvodu není pro Vaše vozidlo přiřazena typová elektroinstalace, tak nás prosím kontaktujte na tel: 604 529 7536.
    Je možné že již je v nabídce, ale prostě se „jen” nedostala do e-shopu. Což okamžitě napravíme.
    Nebo je možná i varianta že výrobci nedodávají pro daný vůz typovou elektroinstalaci například z důvodu, že vozů na trhu je málo, nebo jsou staršího data výroby a nevyplatí se pro ně vyvíjet elektroinstalace a potřebný software.
    V takových případech lze spolehlivě použít univerzální elektroinstalaci.
    Univerzální elektroinstalace dodáváme v 7-pinových a 13-pinových sadách pro snadnou montáž. UNIverzální elektroinstalace nekomunikují se systémem vozidla.
    Proto není možné využít nadstandartní funkce jako je např. TSA (stabilizace přívěsu), odpojení parkovacích senzorů a mlhového světla.
    Univerzální elektropřípojky se ve vozidle neaktivují (nekódují).

Zpět

Tento web používá soubory cookie. Cookies používáme k ukládání vašeho nastavení a preferencí a analýze návštěvnosti našich stránek. Svůj souhlas udělujete Luboš Vácha.

Spravovat cookies